Vad får man säga, egentligen?

Ikväll, när vi var på födelsedagskalas så fick jag en kommentar, och jag tog den såklart på helt fel sätt. Som jag alltid gör.

Efter det så började jag tänka.
Vad "får" man egentligen säga till en annan person?

Jag tänker inte tala om exakt vad som sades, men man kan likna det vid att säga;
- Va?! Ska du skaffa barn? Jaha, nä, jag trodde inte riktigt att det var din grej. Tror du att du kommer klara av det då? Man vet ju aldrig vad man får för slags barn, om det är skrikigt, med kolik och andra problem eller om man har tur att få ett som är lugnt...
Nä, jag skulle nog avråda dig att skaffa barn. Du kanske borde hålla dig till katter istället?
(anta att personen i fråga redan har barn och menar att "du" inte skulle klara av det jobbet.)

Nu var det absolut inte barn det gällde, men det är det enda jag kan likna det vid, och som jag tror att flest kan känna igen sig i.
Hur skulle det kännas, om du hade längtat efter barn i flera år, och sen får höra detta?

Inte så kul skulle jag tro.

Ganska hopplöst faktiskt.

Och du skulle antaglien tänka; vem är han/hon att döma mig?

Det gjorde åtminstone jag. Medan jag försökte slå bort mina ledsna tankar (om att det kanske är så att jag inte skulle klara detta, men det vet man inte förrän man provat) så tänkte jag, - Han/hon har också varit nybörjare. Vad är det som gör att han/hon skulle klara det bättre än mig?

När jag funderat över detta ett tag så insåg jag att ingen kan allt och är perfekt från början.
Och att jag kommer klara det galant!

Samtidigt så gnager tanken i bakhuvudet, kommer jag fixa det, eller borde jag låta bli?

Kommentarer
Postat av: Mamma Tove

Tankar om tvivel kommer alltid när man ska göra nya saker i livet. Ibland tvivlar man själv och det kan vara sunt att stanna upp och fundera ett varv till - är det det här jag vill, eller är det vad någon annan vill att jag ska göra? Ibland tvivlar andra åt en och det kan leda till att man antingen blir ledsen eller taggad och tänker "jag ska nog visa dig!" Den ilskan och "goet" kan vara bra men glöm inte bort för vem du gör det du vill göra - för att visa att du duger i andras ögon eller för din egen skull? Du kommer hela livet att möta människor som slänger ur sig kommentarer som sårar dig - låt dem inte få ta så mycket av din energi. Det brukar hjälpa att tänka att de antagligen inte mår bra själva. Du kan alltid mer än du tror och alla människor växer av nya utmaningar!

Kram

2009-03-30 @ 07:56:05
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Lyssna inte på vad andra söger om du har hittat något du vill göra (vad det nu är) och det gör dig glad så är det klart att du ska göra det, och det kommer säkert att gå skit bra :)

2009-03-30 @ 19:24:41
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0